نقطه آغازکجاست؟ چه مطالبی را بایستی خواند؟ و با چه روشی؟ اینها سوال هایی هستند که اکثرا ٌ زبان آموزان جواب آسان ای برای آنها پیدا نمی کنند.
به گفته بسياري از زبان شناسان، زبان مهارت است که جهت یادگیری آن بایستی آزمایش بسياري کرد. از آنجا که فرایند یادگیری زبان زیاد نماید است، این آزمایش می بایست متناوب، مستمر زیاد باشد در غیراین صورت موثر ی آن کم می شود. اما منظورم از متناوب، مستمر وزیاد چیست؟
تناوب به مفهوم تحقيق اندازه محدودی از مواد درسی در فاصله های معین که در مورد زبان انگلیسی سه تا شش روز در هفته پیشنهاد می شود. استمرار به مفهومدوباره تکرار این تحقيق بدون تعطیلی. متاسفانه اکثرا زبان آموزان بعد از مدتی بررسي خسته شده و به خود استآسان چند هفته ای یا چند ماهه می دهند که این امر در فرایند یادگیری تاثیر بد می گذارد. و زیاد بودن به مفهوماین تناوب و استمرار بایستی تا مدتها ادامه پیدا نماید . به جمله دیگر، زبان آموز نمی بایست انتظار داشته باشد که در مدت کوتاهی، جهت مثال چند هفته یا حتی چند ماه، تمام توقعاتش برآورده شود زیرا همان گونه که قبلا اشاره شد فرایند یادگیری زبان نماید بوده نیازمند مدت زمانی در حدود دوسال است. اما این زمان کاملا تقریبی است بسته به میزان تست روزانه،روش مطالعه و مواد درسی تغییر می نماید . به طور خلاصه بایستی گفت که قانون طلایی یادگیری زبان تحقيق اندازه کمی از مطالب در فاصله زمانی معین اما همیشگی است.
اما اینکه مواد درسی چه باشند یا روشهای مطالعه چگونه باشند احتیاج به بحثی زیاد دارد که سعی می کنم کلیات آنرا در این نوشته بیان نمایم.
نکته ای که اکثرا ٌ زبان آموزان به آن توجه ی ندارند این است که زبان انگلیسی را به چه منظور فرا می گیرند؟ آیا اصرار آنها بر کسب مهارتهای گفتاری است یا مهارتهای نوشتاری یا هر دوی آنها؟ هدف آنها هرچه باشد ذکر یک نکته بسیار زیاد پر ارزش است: تا زمانی که نمی توانید گفته های یک انگلیسی زبان را درک کرده و به او پاسخی مناسب دهید، فرایند یادگیری زبان در ذهن شما کامل نشده است. به جمله آسان تر، زمانی زبان انگلیسی را یادگرفته اید که بتوانید رابطه گفتاری و نوشتاری معناداری با یک انگلیسی زبان برقرار بکنید . این به مفهومدرک کامل واژه ها، اصطلاحها لهجه ها با همان سرعتی که انگلیسی زبانها حرف می کنند.
پس می بینیم که یادگیری زبان به آن راحتی که در گاهي اطلاعیه ها ادعا می شود، نیست. به همین دلیل فراگیری زبانهای مختلف، در سن کودکی و نوجوانی توصیه می شود تا حافظه قوی و کافی جهت یادگیری وجود داشته باشد. با این همه، چنانچه زبان آموز قانون طلایی را رعایت نماید قطعا به نتیجه ای مطلوب خواهد رسید.
▪ نکات کلی در مورد مواد درسی روش مطالعه:
ـ مطالبی را گزینش بکنید که مناسب با سطح دانشتان باشد. به مفهومنکات دستوری و تعداد کلمه های متن انتخاب ی آنقدرآسان نباشد تا انگیزه بررسي را ازدست بدهید و یا زیاد مساله نباشد تا از رجوع مکرر به کتابهای دستور یا فرهنگ واژه ها خسته شوید.
ـ تا آنجا که ممکن است مطالبی را بخوانید که نوارهای شنیداری آنها نیز در دساسترس باشد. به مفهومآنچه را می خوانید، بشنوید.
ـ هرگز واژه ها را خارج از متن حفظ نکنید. سعی بکنید هر واژه یا اصطلاح را داخل متن فهمیده و به خاطر بسپارید. زیرا ممکن است مفهوم زیاد ی از عبارت ها بسته به مورد متن شیوه قرارگرفتن آنها درعبارت تغییر نماید . همچنین ، بررسي عبارت ها درون متن سبب می شود تا مغز رابطه ای منطقی و معنادار بین کلمات ایجاد کرده آنها را خوبتر به خاطر بسپارد.
ـ جهت پیدا کردن مفهوم کلمه ها از فرهنگ های تک زبانه ای استفاده بکنید که عبارت را شرح داده و مثال می آورد.
ـ از هر دو ورودی ذهنتان یعنی گوشها و چشـم ها به خوب ی استفاده بکنید . گوش کردن و خواندن هر دو به یک میزان در یادگیری اثر می گذارند.
ـ هر روز اصطلاح یا ضرب المثل را به خاطر بسپارید.
ـ به انگلیسی فکر بکنید حرف بکنید . این کار در ابتدا مساله به نظر می رسد ولی رفته رفته با وسعت دایره واژگانی تان آسانتر می شود.
ـ هر مطلبی را با هر موضوعی با شرط اینکه متناسب با دانش شما باشد، تحقيق کنید. ممکن است برای شروع، مطالعه داستانهای آسان شده (simplified stories) که بر طبق آسانی و دشواری سطح بندی شده اند، مناسب باشد.
انگلیسی در همه جهان تحت شرایط مختلف ی تدریس می شود. بیشتر زبان آموزان زبان انگلیسی در یادگیری آن مشکلات ی دارند. اکثر مشکلات ی که زبان آموزان با آنها مواجهند ، در نتیجه میزان فرق زبان مادری آنها با انگلیسی است. برای مثال یک متکلم بومی چینی ممکن است با موارد زیادتری مواجه شود تا یک متکلم بومی آلمانی. فراگیران زبان مرتکب غلط ات تلفظی ترکیبی می شوند، علی رغـم این که این غلط ات ناشی از دخالت زبان اولشان (L۱) است. این مداخله بعنوان تداخل زبان اول (زبان مادری ) شناخته شده است. در حالی که زبان انگلیسی پیچیده تر از خیلی از زبان های اصلی ناست اما این زبان چندین خصوصیت دارد که جهت زبان آموزان ایجاد اشکال می نماید .
صداهای صامت، مصوت و هجاها در تلفظ، شمار زیاد زمان ها، کاربدهای افعال کمکی، افعال معین ، اصطلاحات و حروف تعریف در حیطه دستور زبان (گرامر) باعث خیلی از موارد جهت زبان آموزان شده است.
این واقعیت که ایالات متحده و انگلستان دو موتور اصلی این زبانند و مقوله ها را با اصطلاحات مفرق ی توصیف می کنند و بیشتر اختصارهایی که در حیطه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی استفاده می شوند ممکن است گیج کننده باشند.
اکثر افرادی که در زمان مدرسه از زبان انگلیسی استفاده ای نمیبرند به علت ناآبرخي از ارزش آن است. همین افراد وقتی وارد دانشگاه میشوند میبینند که زبان علم جهان اینترنت و رسانه ها انگلیسی است، بیشتر انگیزه برای یادگیری زبان دارند. برخي به دنبال آموختن میروند و گاهي دیگر به همین شکل فارغالتحصیل میشوند. بسياري از دانشجویان، حتی در دوره های کارشناسی ارشد دکتری درس را تمام میکنند بدون آنکه توانایی ترجمه حتی یک متن انگلیسی آسان را داشته باشند چه برسد به متون تخصصی. همانها میشوند استاد دانشگاه .
● یادگیری زبان انگلیسی و اثر آن در تحصیل
امروزه یادگیری زبان انگلیسی ضرورت انکار ناپذیر است چراکه زبان انگلیسی، زبان علم است و آموزش رشتههای مختلف در سطوح عالی و تولیدعلم به زبان انگلیسی صورت می گیرد.
با بیشتر شدن روند جهان ی سازی ارتباطات بین المللی، پروگرام های رادیوئی تلویزیونی، تجارت جهان ی و آموزش علوم نو همگی به زبان انگلیسی صورت میگیرند عدم آشنایی با این زبان مساوی با عدم زندگی در جهان ی مدرن امروزی است
زبان انگلیسی از زبانهای زنده بین المللی جهان ست که پر طرفدار ترین زبان مکالمه ای جهان است.
زبان بین المللی جهان نیز زبان انگلیسی است به دلیل یادگیری آسان و روان آسان بودن در به کار بردن این زبان در مکالمه که زبان انگلیسی را به زبانهای دیگر جهان متمایز تر می نماید .
توجه : قابل به ذکر است که زبان انگلیسی بسیار زیاد فرار است اگر هر چند زمان یک بار تست نکنیم از یآدم ان میرود بخاطر همین هر هفته باید وقتی را برای تست کردن زبان انگلیسی در نظر بگیریم و تمریهایی را انجام بدهیم ومعلم انگلیسی ما میگوید: زبان انگلیسی به yesو no خلاصه نمی شود و باید برای فراگیری آن تلاش کرد.
آذر ۱۷, ۱۳۹۷
مرداد ۱, ۱۳۹۷
تیر ۲, ۱۳۹۷
دی ۲۵, ۱۳۹۶