از دهه ۱۹۳۰ تا کنون، کار هنرمندان صداساز بخش مهمی از حاشیه صوتی تمام فیلم جالب ها را تشکیل داده است. این افراد با به وجود آوردن تمام زیر و بمهای صوتی حرکات بازیگر، از صوت پارچه البسه او تا صوت قدمهای وی بر روی انواع کفپوش، موفق شده اند فیلم جذاب ها را تا میزان امکان به واقعیت شبیه ساخته حتی آنها را از وقایع موجود در جهان ی واقعی، بسیار زیاد تاثیر گذار تر از کار درآورند.
در کل کار صداسازان، یکی از مراحل بعد از تولید و استودیویی برای ایجاد جلوه های صوتی برای فیلم جذاب ، آثار تلویزیونی تولیدات رادیویی است.
آنها با استفاده از انواع کفش و وسایلی چون سپر و گلگیر خودرو، بشقاب، لیوان، صندلی و در یک کلام هر وسیله ای که بتوان در خرده ریزها و در کنار خیابان پیدا کرد، تمام صداهای موجود در محصول را ایجاد کرده بعضی جهت بیشتر شدن حس دراماتیک، این اصوات را تقویت کرده و چاشنیهایی به آن می افزایند.
نسبتا تمام فیلم جالب ها و تولیدات تلویزیونی که تا کنون دیده اید دارای نوار جلوه های صوتی یا فولی (Foley track) هستند .
ممکن است بپرسید که مگر صدا فیلم جذاب برداری ضبط نمی شود ؟
جواب مثبت است، ولی برای جلوه های صوتی، که بخش پیچیده ای از تولید فیلـم می باشند ، دلایل محکمی وجود دارد.
در صحنه فیلم جذاب برداری، هیچ چیز واقعی نیست، شمشیرها از پلاستیک هستند و کفپوش مرمر از تخته سه لای رنگ شده ایجاد شده. صداساز، در چنین صحنه هایی از اصوات واقعی یا صداهای تقویت شده استفاده می نماید ، در نتیجه شمشیرهای پلاستیکی ولوم زنگ فلزی داشته قدمهای بازیگر بر روی زمین، طنین سنگ مرمر را ایجاد می نماید .
در طی فیلم جالب برداری، صدابردار سر صحنه تلاش می نماید که تنها گفتگوها را ضبط نماید . میکروفونهایی که ماهرانه در صحنه جاسازی شده اند، بدون ضبط سرو صداهای صحنه گروه فیلم جالب برداری،حتی آهسته ترین زمزمه های بازیگران را دریافت میکنند. نوار صوتی فولی، جای خالی سر صداهای طبیعی را پر می نماید و محیط فیلـم را بیش از پیش به واقعیت نزدیک می نماید .
اما جهان ی ما با وجود انواع وسایل نقلیه زمینی هوایی و سر و صداهای مختلف زندگی روزمره، زیاد پر هیاهوست با وجود تلاش زیاد صدابرداران، بسياري از اوقات اصوات ه تمام ناخواسته موجود در فضای فیلم جذاب برداری، گفتگوهای بازیگران را تحت الشعاع قرار میدهد. این عبارات بایستی بعدا در استودیو ضبط صدا بازگو شوند. بازیگران برخي وقتها مجبور میشوند کل صحنه را مجددا صدا گذاری کنند یا بعضی وقتها تنها یک کلمه را بازگویی نمایند.
این روند لوپ کردن یا تعویض اتومبیل ی دیالوگ (Automated Dialogue Replacement (ADR)) نامیده می شود . پس تدوینگر صدا نوار ولوم سر صحنه یا ولوم زنده را با نوار ADR در نوار واحد تدوین می نماید .
توجه بکنید که نوار ADR، یک محصول استودیویی فاقد اصوات صحنه است وقت ترکیب با صداهای سر صحنه نتیجه ای خیلی غیر طبیعی خواهد داشت. ولوم پا ولوم هر حرکت دیگری که در صحنه میبینیم، حذف شده است. در اینجا جلوه های صوتی، فضای خالی موجود در دیالوگهای استودیویی را پر کرده ، صداهای اضافه را با اصوات اثر گذار جایگزین می نماید و در جایی که صوت مورد نظر شنیده نمی شود ، صوت مناسبی ساخته و قرار میدهد و در نهایت کل صحنه را طبیعی و یکنواخت جلوه میدهد.
وسائل ی جهت تولید صوت باز و بسته شدن در (( منظور دره اطاق یا خونست ))
وند ویِژگزینشه فیلم جذاب سازی نیز دلیل دیگری برای همسان نبودن کیفیت یکنواختی صوت سر صحنه است. فیلم زیبا برادری صحنه برای دستیابی به بهترین عکس بهترین اجرا، از زوایای مختلف و در طی برداشتهای زیاد که ممکن است روزها ادامه یابد، گرفته می شود . این تکه ها بعد از تدوین، سیر روحی از تصاویر جریان را نماش میدهند، ولی ممکن است ولوم این تصاویر بالا و پایین، فاقد حس دراماتیک و مخدوش باشد. در اینجا هم، هنرند صداساز به یاری فیلـم ساز آمده یک ولوم زمینه واحد برای کل صحنه ایجاد می نماید .
و نکته دیگر اینکه، محصولات TV ی تلویزیونی در همه جهان به نمایش درمی آیند و به زبانهای زیاد ترجمه میشوند. وقت ی که بازیگران و متخصصان دوبله گفتگوهای فیلم جالب را در استودیو بازگویی میکنند، برای ایجاد دوباره محیط فیلم جذاب ، به نوار جلوه های صوتی نیاز داریم تا فضا خالی غیر طبیعی نشود.
صداساز چه کارهایی را انجام نمیدهد:
ایجاد صداهایی مانند موتور اتومبیل ، انفجار اصوات مکانیکی فنی دیگر که در استودیو میسر نیست-مانند منفجر شدن فروریختن ساختمان یا راندن اتوموبیل- و همچنین صوت پرندگان، صداهای لیزری، پارس سگ طوفان کار صداسازان یا فولی نیست.
این موارد در حیطه کار کارشناس جلوه های جهت صوتی است که با استفاده از نمونه صداهای آرشیو جلوه های جهت صوتی و فناوری رایانه ی، کار را انجام میدهد.هر صدایی از هلیکوپتر گرفته تا رعد و تندر میتواند در نوار جلوه های جهت قرار گرفته ترکیب شود.
با اینحال متخصصین جلوه های مخصوص صوتی علی رغـم توانایی زیاد در ساختن افکتهای دقیق قابل دوباره تکرار ، جهت ایجاد صدایی مانند ولوم راه رفتن دچار مساله میشوند. زیرا هر ولوم پایی مفرق و منحصر به فرد است، سرعت گامها مفرق بوده و حال هوای آن هم همواره بسته به فضا و موقعیت تفاوت می نماید . اما صداسازان میتوانند با در اختیار داشتن جفت کفش خوب و سالها تجربه، در همان برداشت اول راه رفتن بازیگر را به خوب ی تقلید کرده صدایی کاملا طبیعی به دست بیاورند.
در واقع یکی از مختصات صداسازی این است که بیننده نباید متذکر ساختگی بودن آن بشود.
یک مثال
فرض بکنید در صحنه، بازیگر بایستی اسلحه را بردارد، به سمت موتور سیکلت رفته، آنرا روشن نماید برود.
• صداساز می بایست صوت کت چرمی شلوار جین بازیگر قدمهای او را با چکمه های سنگین گاوچرانی در حین حرکت او مرمت کرده و صوت برداشته شدن اسلحه دست به دست شدن آن، گرفتن دسته موتور سیکلت و حرکت آن و ممکن است ولوم کلید، وقت ی که او مشغول روشن کردن موتور می شود را هم تولید نماید .
• کارشناس جلوه های برای صوتی، ولوم غرش موتور در روشن شدن به حرکت درآمدن، کشش لاستیک چرخ صداهای محیطی مانند باد، پرندگان و… را تولید می نماید .
• در استودیوی ADR، بازیگر عبارت را ضبط می نماید : “برمیگردم…” (I’ll be back… ). این عبارت در فیلم جالب برداری، در بین سر صوت موتور محو شده است و باید جایگزین شود. پس تدوینگر دیالوگ عبارت را در جای خودش قرار میدهد.
وقت ی که تمام این اصوات با یکدیگر در ای صحیح خود پخش میشوند، مجموعه کامل و بی نقصی در مقابل تماشچنانچه قرار میگیرد که او میتواند هر لحظه آن را باور نماید .
آذر ۱۲, ۱۳۹۹
مهر ۱, ۱۳۹۹
آذر ۱۷, ۱۳۹۷
مرداد ۱, ۱۳۹۷